Nothing to see here. This component is added to the post page in order to register the visit
Voinţa şi dragostea faţă de ceea ce se lucră este succesul garantat
Jul 10, 2016
La vârstă de 28 de ani, Adrian Giura, fost student de Inginerie Electrică din Belgrad, în urmă cu cinci ani, a decis, împreună cu doi prieteni de la Novi Sad, Mirko Topalski și Vladimir Živković, să se îndrepte spre o nouă direcţie şi să realizeze jocuri pentru calculatoare popular numite Hopa (Hidden Object Puzzle Adventure).
- Când ai realizat primul joc pentru calculatoare?
- În 2011, împreună cu încă doi colegi, am înfi ințat fi rma „Eipix” și primul joc pentru calculatoare realizat de noi a stârnit mare interes. Acest lucru a dus ca acum, după cinci ani, să avem o mulțime de jocuri realizate, jocuri chiar foarte bune, și peste 220 de angajați în mai multe orașe din Serbia (Belgrad, Novi Sad, Smederevo și Vârșeț), ceea ce, la ora actuală, nu este suficient pentru planurile pe care ni le-am propus în viitorul apropiat.
Zilele acestea va apare pe piața mondială al 30-lea joc realizat de echipa noastră. Jocurile le distribuim peste cunoscutul Distributor de Jocuri „Big Fish” (http://www.bigfi shgames.com/), care este cel mai mare distribuitor din lume când este vorba de causal games, adică de jocuri adventură pline de suspans și mister, în care se cercetează, se descoperă obiecte ascunse, care se combină sau întrebuințează logic pentru a avansa și fi naliza jocul. În mare, acest gen de joc este folosit de femei.
Mai nou, lucrăm la un nou aspect de jocuri, anume, realizăm jocuri gratis on-line, însă, dacă jucătorul dorește să avanseze mai repede, are posibilitatea să cumpere cu bani reali unelte, arme sau alte necesități care-i ajută în joc. Aceste jocuri, la ora actuală, sunt pentru realizatori cele mai profitabile.
- Ce este necesar ca să te ocupi de realizarea jocurilor pentru calculatoare, eventual telefoane mobile?
- În primul rând voința și apoi știința în domeniu. Aceste două vor realiza primul produs în câteva luni. Eu cu colegii mei am realizat primul joc demo în mai puțin de două luni, l-am plasat gratis on-line pentru a vedea reacția jucătorilor și l-am trimis potențialilor distribuitori care vor finanța și cumpăra jocul de la noi.
Să nu uit, trebuie să ai și dragoste față de lucru, altfel nu merge. Eu am realizat și programe pentru contabilitate, am realizat site-uri, însă nimic nu m-a atras atât cât realizarea jocurilor.
- Când amintești știința, asta înseamnă că echipa respectivă trebuie să conțină unul sau mai mulți programeri, designeri, aceia care se ocupă cu aspectul audio al jocului, video, scenariu...?
- Subliniez, dacă există voință și dragoste de acest gen de lucru, știința vine prin lucru de toată ziua, prin cercetarea continuă cum alții lucrează și realizează, prin planul bine defi nit și încăpățânarea pozitivă de a-l realiza. Asta duce la profesionalizare în domeniu, fi e că e vorba de programare, design, video, audio...
- Pentru acest gen de lucru este mai bine să se lucreze în echipă sau individual la un aspect al jocului?
- Definitiv în echipă. În echipă individual învață multe. Jucătorului sau consumatorului de produs îi place să joace singur, însă în realizarea jocului, în cazul acesta, este nevoie de echipă care merge înainte și nu lasă ca individul să fi e nerealizat pentru că atunci nici echipa nu poate avansa în realizarea produsului. Când se lucră singur de multe ori se pierde motivația.
- Câte echipe serioase există la ora actuală în Serbia care produc jocuri pe piața mondială?
- Pe lângă „Eipix” există câteva firme cunoscute care au succese pe plan mondial când este vorba de producția jocurilor pentru calculatoare.
Bineînțeles, au fost și mai există grupuri sau indivizi care realizează jocuri chiar bune, însă nu reușesc financiar să supraviețuiască. „Eipix”-ul în 2014 a ajuns pe primul loc în lume când este vorba de realizarea de causal games, pentru mine și echipa mea fiind aceasta încă un imbold să realizăm și mai bune jocuri pe piața mondială.
- Care este situația în țările din împrejur, cum ar fi Croația, Ungaria și România, când este vorba de realizarea jocurilor pentru calculatoare?
- În România multe companii gigantice de jocuri din întreaga lume, precum Ubisoft, Activision, Microsoft au deschis sucursale și au angajat mulți programeri din România, așa că firme și echipe autohtone care realizează jocuri sunt puține.
Hiturile actuale de jocuri la ora actuală se realizează, în mare, în România.
Mulți românii sunt angajați pe întreg mapamondul și nu degeaba se spune că la Microsoft limba a doua care se vorbește este cea română. Și Croația și Ungaria au echipe bune, însă în domeniul causal games, noi cei din Serbia suntem pe locul întâi în lume.
- În afară de tine, român din Serbia, mai există conaționali care se ocupă cu programarea jocurilor și programelor?
- Sincer, există, însă puțini. Am preluat câțiva studenți de la „Politehnica” din Timișoara și s-au anunțat câțiva din localitățile noastre, la momentul de față sunt testați pentru a se vedea capacitatea lor și sper că unii se vor încadra bine.
- Testați? Înseamnă există teste specifice?
- Da, există anumite teste în care nu se cere neapărat știința în domeniu cât descurcarea logică la o anumită problemă, logica fiind cheia principală în realizarea jocurilor și programelor utilitare.
- Mesajul tău, Adriane, celor care sunt interesați să plece pe un drum asemănător?
- Le propun să încerce să realizeze un produs, cât de mic. În timpul realizării vor vedea dar sunt capabili, dar au dragostea și voința să parcurgă drumul până la final sau nu. Cei care vor ajunge la final vor fi conștienți de capacitatea lor și atunci vor decide ori să lucreze pentru cineva sau vor deschide firmă de produs jocuri.
Dezamăgirea nu intră în combinație cu succesul. Scopul trebuie bine definit, planul la fel. Informații există pe Internet chiar mai multe decât este necesar.
- Mulțumesc pentru timpul acordat și mult succes în viitor.
Interviu realizat de Gabriel Gașpar