Nothing to see here. This component is added to the post page in order to register the visit
De la Nistru pân` la Tisa…
Aug 30, 2016
Într-adevăr nu există sat sârbesc cercetat de Erdelianovici (între anii 1922 şi 1928), în care el să nu fi întâlnit nume româneşti, care atestau, indirect, prezenţa – în trecut sau chiar după anul 1920 – a românilor în localităţile respective. Uneori, Erdelianovici însuşi, care nu poate fi nici măcar bănuit, nici acuzat de sentimente filo-române, recunoaşte această realitate. Iată câteva exemple în acest sens:
„După cum se poate constata din numele de familie şi din datele despre porecle, în Ţrepaia s-au stabilit destui români. (…) Dar, toţi aceşti vlahi s-au sârbizat într-atâta încât cu prilejul separării bisericii vlahe de cea sârbească (în anii 1872-1873 şi ulterior) nimeni dintre ei nici n-a vrut să audă măcar de biserică vlahă, fiecare dintre ei afirmând că încă străbunicii i-au fost sârbi. (…) Se spune că (satul) Sefcherin a fost pur şi simplu inundat de români, dar că şi aceştia s-au sârbizat ca şi cei din Ţrepaia.”(2)
După alte câteva decenii, Radu Flora consemnează între anii 1952-1957 destul de multe nume de familie româneşti în ambele localităţi, cu precădere în Sefcherinul „inundat de români.”(3)
La Vranjevo (azi Novi Bečej), „încă la începutul secolului al XIX-lea au fost înregistrate în statistica bisericească la rubrica „vlahi” vreo 700 de suflete de-ale lor. După aceea numărul lor s-a micşorat atât de mult până la mijlocul secolului al XIX-lea încât în cele din urmă această rubrică a dispărut.”(4)
La Dragutinovo (azi Novo Miloševo) Erdelianovici consemnează aparte existenţa vlahilor (e drept, el nu găseşte decât cinci familii – neamuri, cu 17 numere de casă).(5) La Igloš există „partea românească” („Vlaški kraj”).(6)
La Cumane, în protocoalele bisericeşti pe anii 1757-1765 sunt înregistrate nume de familie precum Vla(h), Gavranov (Cioară), Romanov, Strainici (Străinu), Topalov, Cioban(7). La Sânnicolaul de Tisa (Potiski Sveti Nikola, azi Ostojičevo) ţăruşul de întemeiere a satului l-au bătut trei fraţi, toţi trei ciobani: Radu, Vuia(?) şi Simonică, urmaşii lor numindu-se Radinii, Fuiatovii şi Simunicii.(8)
Lista exemplelor de acest fel poate continua. Mă opresc aici, căci intenţia mea este de a sublinia adevărul spuselor luceafărului poeziei româneşti, nu de a răscoli un trecut istoric. După cum se cunoaşte, Eminescu a cutreierat, în tinereţea sa, Transilvania şi Banatul şi a putut afla, nemijlocit, teritoriile locuite de români. Dar, nu ştiu ca, în peregrinările sale, să fi ajuns până la Tisa (în mod cert nu a străbătut Banatul până la cursul mijlociu ori inferior al Tisei). Şi-atunci apare în mod firesc întrebarea: primele două versuri ale „Doinei” - „De la Nistru pân` la Tisa / Tot românul plânsu-mi-sa…” sunt produsul unor informaţii certe sau rodul unei intuiţii geniale? Indiferent ce parte a întrebării dorim să argumentăm, Eminescu este mare, fie prin vasta sa cultură generală, fie prin geniul său, ori (mai exact), prin amândouă.
Foto: Cercetătorii Radu Flora și Jovan Erdeljanović
Ioan Cipu
- Jovan Erdeljanović, „Srbi u Banatu”. Naselja i stanovništvo. Pišćeve beleške sredio Rajko Nikolić, Matica Srpska »Prometej«, Novi Sad, 1992
- Ibidem p. 242
- Radu Flora „Nume de familie româneşti din Banat (P.S.A.V.)” în „Contribuţii la istoria culturală a românilor din Voivodina”, II, Ed. „Libertatea”, Panciova, 1976
- Jovan Erdeljanović, op. cit. p. 290
- Ibidem p. 297
- Ibidem p. 370, 310
- Ibidem p. 330
- Ibidem p. 381