Nothing to see here. This component is added to the post page in order to register the visit
Dacia după retragerea aureliană şi până în secolul XIII (2)
Jun 23, 2016
Faptul că nici la ora actuală nu există un consens cu privire la evoluţia populaţiei daco-române şi la originile poporului român se datorează, spun istoricii, unei aşa numite „tăceri a surselor istorice”, motiv invocat, în special, de către adepţii teoriei migraţioniste care susţin că teritoriul Daciei a rămas o „Terra deşertă” odată cu retragerea administraţiei romane de la nordul Dunării.
Deosebit de importantă este continuitatea creştină a populaţiei autohtone. Majoritatea istoricilor sunt de acord astăzi că românizarea şi creştinarea comunităţilor dace au reprezentat activităţi sincrone şi complementare, mărturii ale unei vieţi creştine datând fără întrerupere încă din secolul al III-lea. Mai mult, începând cu secolul al IV-lea, se înmulţesc, pe lângă obiectele cu caracter religios şi mormintele de factură creştină. Cum nici unul dintre popoarele migratoare, care au ajuns pe teritoriul fostei Dacii, nu era creştin, obiectele liturgice şi mormintele nu pot aparţine decât populaţiei autohtone, de sorginte daco-română. Apariţia unor necropole de incineraţie sau chiar birituale sunt considerate, astăzi, că aparţinând slavilor şi bulgarilor. În Dobrogea, procesul de contopire a populaţiei dace cu cea romană este şi mai evident, primul nume românesc „Petre”, fiind descoperit într-o inscripţie de pe un vas de lut datat în secolul III, vas descoperit în fostul castru roman de la Capidava, scrie romania-misterioasa.blogspot.rs.
Anonymus
- Nu mai puţin importantă este mărturia ambasadorului bizantin, Priscus Panites, la curtea regelui hun Atilla. Acesta menţionează pe lângă prezenţa hunilor în Pannonia şi populaţia autohtonă, pe care o numeşte barbara:
"[...] De acolo am călătorit pe un drum neted, aşezat într-o câmpie, şi am trecut peste mai multe râuri navigabile dintre care cele mai mari, după Istros, erau aşa numitul Drecon, apoi Tigas şi Tifesas. Pe acestea le-am trecut în bărci monoxile, de care se foloseau locuitorii de pe malurile râurilor, iar pe celelalte le-am trecut pe plute, pe care barbarii la poartă în căruţe, deoarece locurile sunt mlăştinoase. Prin sate ni se aducea de mâncare, şi anume în loc de grâu, mei, în loc de vin, mied, după cum îl numesc localnicii.
Slujitorii care ne însoţeau aveau şi ei mei şi o băutură preparată din orz, barbarii o numesc camos... Apoi, dintr-o regiune plină de dealuri am ajuns într-o câmpie împădurită. Acolo ne-au primit luntraşi barbari în bărci monoxile făcute din trunchiuri de copaci, tăiate şi scobite de ei înşişi. Ei ne-au trecut dincolo de rău, cu toate că nu se pregătiseră pentru noi, ci pentru a transporta mulţimea barbara, pe care am întâlnit-o în cale, deoarece Attila îşi pusese în gând să treacă la vânătoare pe teritoriul roman, dar de fapt regele scit făcea pregătiri de război sub pretext că nu-i fuseseră restituiţi toţi fugarii. După ce am trecut Istrul şi am străbătut împreună cu barbarii un drum de aproape şaptezeci de stadii, am fost nevoiţi să ne oprim într-o câmpie până când Edecon i-a înştiinţat pe Attila despre sosirea noastră...
După ce am trecut câteva râuri, am sosit într-un sat foarte mare unde se spunea că se află cea mai strălucită dintre toate locuinţele lui Attila, construită din bârne şi scânduri frumos poleite şi bine încheiate şi înconjurată cu o împrejmuire de lemn, pusă de frumuseţe, nu pentru întăritura. După locuinţa regelui se găsea locuinţa lui Onegesius împodobită şi această cu o împrejmuire de lemn de jur împrejur, dar nu era înfrumuseţată cu turnuri la fel ca cea a lui Attila. Nu departe de împrejmuire era o baie, construită de Onegesius, cel mai bogat dintre sciti după Attila, cu piatră adusă din ţara peonilor, deoarece la barbarii din părţile acelea nu se găseşte piatră şi lemn, ci se folosesc de material adus de aiurea”.
Apariţia valahilor pe scenă istoriei
Originile termenului de valah se regăsesc cu mult înainte de apariţia proto-românilor, mai precis la populaţiile de origine germanică în ale căror idiomuri, “walha” desemna celtii din triburile vecine, una dintre dovezile în acest sens fiind denumirea străveche a vechilor celţi din sudul Britaniei, galezii sau Welsh.
Odată cu ocuparea Galiei de către Roma, denumirea îşi schimbă sensul, definind acele populaţii romanizate. De abia odată cu venirea slavilor în Europa, sensul de valah se va aplica strict populaţiei de la nordul Dunării, ca o recunoaştere a descendenţei acesteia din Imperiul Roman. Cronicile bizantine, începând cu secolul al X-lea, vor defini comunităţile de pe teritoriul fostei provincii Dacia cu acest apelativ. La fel se va întâmpla şi cu celebra cronică ungară a notarului Anonymus, care pomeneşte în repetate rânduri prezenţa valahilor, vlahilor, valohilor sau a blascilor în Transilvania şi la nordul Dunării.
Articole similare selectate pentru tine
Legiunile romane şi creştinismul în Dacia
România este o ţară în care majoritatea populaţiei este adepta religiei creştine. De altfel, se ştie că în special religia ortodoxă a marcat timp de veacuri viaţa spirituală a poporului român. Originea creştinismului pe teritoriul de astăzi al României este însă o problemă controversată.
Legiunile romane rămase în Dacia
Legiunile rămase în Dacia pe o perioadă mai îndelungată au fost două: legiunea a XIII-a Gemina – adusă deja în primul război cu dacii din provincia Pannonia Superior, aproximativ vestul Ungariei şi estul Austriei de azi – şi legiunea a IV-a Flavia Felix, adusă din provincia Moesia Superior, în mare teritoriul Serbiei de azi.