Primele forme de „cântare împreună” s−au închegat în bisericile săteşti

Jan 16, 2016

cor-marcovat1.jpg

Este îndeobşte cunoscută contribuţia bănăţenilor la cântecul coral, fenomen care reprezintă gloria cântecului bănăţean. Astfel privite lucrurile trebuie afirmat că primele forme de „cântare împreună” s−au închegat în bisericile săteşti.


Pentru simplu motiv că, pe lângă cântăreţii din strană, şi ceilalţi oameni să poată da răspunsuri la liturghie. Datorită documentelor rămase, putem trage concluzia că oamenii cântau „după ureche” instruiţi de cantori, vreun învăţător sau chiar de preotul însăţi. Pe bună dreptate profesorul Vasile Vărădean în cartea sa „Cântecul la el acasă” spune:

„Vrem doar să subliniem originea bisericească a tuturor corurilor bănăţene”. Această idee a fost îmbrăţişată şi de domnul prof. Univ. Dr Ioan Viorel Boldureanu în cartea sa „Cultura populară bănăţeană”. În perioada următoare, aceste „prime forme de cântare împreună (corală)”, au trecut şi la „cântecul lumesc”. Despre repertoriul acestora profesorul Boldureanu spune: „Vom constata că repertoriul are trăsăturile generale ale vieţii muzicale româneşti, ceea ce indică faptul că acest fenomen al muzicii corale săteşti nu aparţine tradiţiei folclorice, ci culturii populare”. Desigur necesită să fie dată o explicaţie, şi anume – care este diferenţa dintre aceşti doi termeni: folclor şi popular; de data aceasta obiectul este altul.

cor-marcovat2.jpg

Fără tăgadă, corul din Marcovăţ, ca şi celelalte coruri bănăţene, a luat naştere în biserică. Este înregistrat oficial în anul 1868 sub denumirea de Corul vocal al plugarilor, numărând aproximativ 60 de persoane, având ca dirijor şi instructor probabil pe învăţătorul Petru Iştfan, deoarece la iniţiativa dânsului s−a înfinţar corul. Despre repertoriul şi succesele corului, cât şi despre dirijorii şi instructorii lui pe parcursul anilor voi scrie cu altă ocazie.

Acum însă mă opresc la data înregistrării oficiale şi în baza documentelor susţin următorul lucru: corul din Marcovăţ este cel de al treilea cor după vechime din Banatul istoric şi cel mai vechi din Banatul sârbesc (înaintea lui au fost înfiinţate corul din Lugoj şi Chizăţu în anul 1857). Ca să argumentez ideea, prezint lista a 76 coruri din Banat, apărută în anul 1906 la Bucureşti în cadrul „Calendarului Minervei”. Tabelul a fost publicat şi de către profesorul Vasile Vărădean în cartea sa „Cântecul la el acasă”, editată în anul 1985 (editura Mitropoliei Banatului).

D. G.

 

Articole similare selectate pentru tine

Românii din Marcovăț

Românii din Serbia sunt români din totdeauna, au simţit şi simt româneşte dintotdeauna. Deşi de multe ori sunt catalogaţi că români din diaspora, totuşi ei au fost dintotdeauna aici.

Marcovăţul, una din cele mai vechi aşezări umane din Banat

Fără nici o putere de tăgadă, Marcovăţul se enumeră printre cele mai vechi aşezări umane din Banat, atestate documentar în mai multe cronici. A fost atestat documentar doar cu un an după Coştei (în 1362). Toate celălalte sate din Banatul sârbesc nu se pot bucura de un itinerar istoric asemănător.

Gheorghe Nicolaieviciu, de la închisoare la mari succese pe tărâm cultural-artistic

Chemarea și misiunea de dascăl a fost înțeleasă de Gheorghe Nicolaieviciu drept munca dedicată pregătirii elevilor săi pentru viață, precum și progresului cultural al minorității române.